Wat staat er ter bespreking op de agenda - dialoog tussen ons verkeersplatform & de gemeentebesturen van Klein-Brabant / Vaartland op 8 november '17?

30-10-2017 09:42

AGENDA – opbouwbijeenkomst 08/11/17 – ProMobielKBV & gemeentebesturen

 

Verwelkoming & inleiding : door gastheer Bart De Schutter – schepen mobiliteit Sint Amands

ITEMS ProMobiel KBV

Werkgroep Leefbaarheid:

De verkeerstromen blijven toenemen op onze verkeersassen & in onze dorpscentra (zoals elders).

Er zijn nefaste gevolgen in onze eigen gemeenten door het toenemend sluipverkeer.

 

Hoe staat elke gemeente er tegenover (en wat wil men er aan doen) om de overlast te vermijden?

We spreken dan over volgende items:

-          Verkeersonveiligheid

-          Fijn stof

-          Doorstroming

-          Gevolgen v/d werken aan N17

-          Sluipwegen om verkeersassen te vermijden (A12 / N16 / N17)

-          Nefaste gevolgen voor fietsers en voetgangers

-          Leefbaarheid meer en meer onder druk in de woonkernen

-          Alternatieven voor korte en middellange afstanden ontwikkelen – hoe aantrekkelijk maken? (dus autoverkeer afremmen in bepaalde woonzones & centra?) / herinrichting van de centra op het vlak van doorstroming?

-          Wat met het zwaar vervoer, kan men dit voldoende  uit het gewone verkeer filteren binnen woonzones / centra?

 

WG Verkeersveiligheid & Fietserbond (gezamenlijk onderwerp):

Fietsostrade – Puursesteenweg Bornem – zwaar ongeval:

 

WG Verkeersveiligheid:

De zogenaamde fietsostrade roept heel wat vragen op bij ons.

Het is wel zo dat er wettelijk weinig in te brengen is tegen de infrastructuur zoals hij er nu ligt.

Of hij ook fietsvriendelijk is, is een ander paar mouwen.

Wellicht is het haast onmogelijk om de fietsers over de ganse fietsostrade voorrang te verlenen (wat in feite in de term in zit), maar beide partijen (nog) beter op elkaar attent maken moet toch mogelijk zijn.

Wat wordt door de gemeente Bornem op dat vlak overwogen?

 

Fietsersbond:

Naar aanleiding van het fietsongeval op de Puursesteenweg op zondag 20 augustus 2017 waarbij een 74-jarige dame zwaargewond raakte, heeft onze afdeling een mail gestuurd naar de schepen van mobiliteit van Bornem met de vraag om bijkomende maatregelen te nemen die de oversteekplaats waar het fietsongeval plaatsvond fietsvriendelijker én verkeersveiliger te maken.

Heeft de gemeente Bornem al beslist welke bijkomende maatregelen er genomen gaan worden en wanneer deze gaan uitgevoerd worden?

 

Werkgroep  Verkeersveiligheid

Puurs & Sint Amands

Ook het fietspad Puurs-Sint-Amands heeft zijn zwakke punten.

De lange kruising met de Zeutestraat in Puurs en de oversteek van de Wilgenweg in Sint-Amands (vooral komende uit SInt-Amands) zijn goede -of liever slechte- voorbeelden.

Zijn er binnen de gemeente(n) plannen om één en ander veiliger te maken?

Gemeente Willebroek

Hoe werkt het systeem met de ‘sluizen’ voor vrachtwagens? Is er reeds een evaluatie gebeurd van deze operatie / zijn er resultaten bekend?

Conflictvrije kruispunten:

Vergeten we ook niet de actualiteit: conflictvrije kruispunten.

Het kruispunt aan de carpoolparking is een voorbeeld van hoe het niet moet. In bv. Nederland wordt dit zeer goed georganiseerd.

Het is in dit specifiek gegeven niet helemaal de verantwoordelijkheid van de gemeenten en het genoemde kruispunt zal binnen kort(?) worden heraangelegd.

Maar ook de rest van de kruispunten langs de N16 zijn in het zelfde bedje ziek. Conflicten op de N16 zelf werden vermeden door links afslaan los te koppel van de andere rijbewegingen maar rechts afslaande auto's doen dat gelijktijdig met fietsers die recht door rijden.

En vergeet zeker niet de -bij groen licht- overstekende fietsers en voetgangers die met links of rechts afslaande auto's in conflict komen.

Hoe kunnen de gemeenten hieraan tegemoet komen (in overleg met het gewest)?

Sint Amands:

Wordt echt alles in het werk gesteld om van de omleidingsweg voor de werken aan de N17 geen onheilsweg te maken?

Algemeen – slecht rapport rond fietsongevallen:

Vergeten we niet dat we zeker niet te hard mogen juichen over de resultaten van de fietsongevallen in 2016.

Ook in onze regio…bv. de gemeente Bornem scoort niet al te best.

Hoe kan  er in de verschillende gemeenten nog meer (en concreet) ingezet worden op dat vlak?

 

Fietsersbond

Gemeente Bornem

Heraanleg Sint Amandsesteenweg Welke omleiding is er voorzien? Hoe zal de hinder voor het verkeer in de Platte Heegtestraat en de Boskant beperkt worden?

Gemeente Sint-Amands

Tijdens de infovergadering m.b.t. de heraanleg van de Provinciale weg (N17) in SintAmands werd door een aantal aanwezigen geopperd dat de Borgstraat en de Dorekensstraat zeer gevaarlijk zijn voor kinderen en fietsers.

Wat overweegt de gemeente hieraan te doen?

De uitleg van Lieven Desmedt, projectingenieur bij Wegen en Verkeer, met betrekking tot de vraag of de huidige aanwezige verlichting langs de N17 behouden blijft of vervangen wordt door nieuwe (energiezuinigere ??) verlichting was niet echt duidelijk.

Vraag om verduidelijking.

Gemeenten Bornem, Puurs, Sint-Amands en Willebroek

Overwegen jullie om – naar het voorbeeld van de gemeente Duffel – in jullie gemeente een openbare fietspomp te plaatsen zodat alle fietsers hiervan gebruik kunnen maken?

 

Werkgroep Openbaar vervoer:

Gemeente Sint Amands

De nieuwe LAB-school in Sint Amands heeft het moeilijk inzake bereikbaarheid met het openbaar vervoer.

De kinderen komen niet alleen uit Klein-Brabant, maar uit zowat alle windhoeken zoals Merchtem, Londerzeel enz…

Het project verdient echt onze aandacht.

Wordt er door het gemeentebestuur mee nagedacht aan een oplossing, bv. binnen het kader van Basisbereikbaarheid?

 

Basisbereikbaarheid

We komen stilaan in de eindfase van de voorbereiding rond het proefproject Basisbereikbaarheid in de vervoersregio Mechelen.

 

1)      Kunnen de diverse gemeentebesturen ons melden in hoeverre onze analyses van de huidige toestand en onze geopperde suggesties voor een echte Basisbereikbaarheid effectief mee genomen worden?;  wij sturen onze powerpoint (met aanvullende update) die we naar de VVR en de gemeentebesturen gestuurd hebben daarom nog eens mee in bijlage (als opfrissing).

Sluit het toekomstige KERNNET aan op onze behoeften?

 

2)      Wat verstaat uw gemeente onder het ‘Vervoer op maat”?

Hoe zou dit volgens U concreet kunnen ingevuld worden in uw gemeente? (Doelgroepen?)

Is er ook op dat vlak samenwerking mogelijk tussen de 4 gemeentebesturen?

 

3)      Hoe staat het met het toekomstig Aanvullend Net in onze regio; kunnen alle deelgemeenten in dit verhaal meegenomen worden, teneinde het autoverkeer vanuit diverse deelgementen te kunnen afremmen?

 

Werkgroep  Bereikbaarheid bedrijven

Kan Basisbereikbaarheid een oplossing aanreiken voor de moeizame bereikbaarheid van de gemeenten?

Kan een optimalisering van het spoorverkeer met daaraan gekoppeld gedegen fietsdeelpunten aan elk station een stuk van de oplossing zijn?