Vlaanderen is vanaf 01/01/2019 onderverdeeld in Vervoerregio's...

13-01-2019 08:50

‘GEMEENTEN KRIJGEN MET DE VERVOERREGIO’S EEN ECHTE STEM IN DE ORGANISATIE VAN HUN MOBILITEIT’

08-01-2019

 

Interview met Filip Boelaert, Tom Roelants en Roger Kesteloot

Vanaf nu is Vlaanderen onderverdeeld in vervoerregio’s. Basisbereikbaarheid verandert de samenwerking tussen lokale en Vlaamse overheden helemaal. De lokale overheden beslissen voortaan meer zelf over de mobiliteit in hun regio en zullen daarbij verder kijken dan de eigen grenzen. Mobiliteitsbrief polste bij Filip Boelaert, secretaris-generaal van het Departement MOW, Tom Roelants, administrateur-generaal van het AWV en Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, naar hun visie op het nieuwe mobiliteitsbeleid. 

Sinds 1 januari 2019 is Vlaanderen opgedeeld in 15 vervoerregio’s. Dat nieuwe overlegniveau moet ervoor zorgen dat mobiliteit beter afgestemd wordt binnen die regio’s en op Vlaams niveau. Mobiliteit stopt immers niet aan de gemeentegrenzen. 
 

Welke grote veranderingen staan er op til?

Filip Boelaert: “Via de vervoerregio’s krijgen de lokale overheden meer impact op de beslissingen over de verschillende vervoerslagen. Belangrijk is ook dat we met basisbereikbaarheid van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd openbaar vervoer gaan en dat de lokale overheden een grotere stem krijgen bij de invulling ervan. We houden met andere woorden meer rekening met de reële vervoersstromen en we zetten de middelen in functie van de vraag in.” 
 
Tom Roelants: “We creëren eigenlijk een nieuw overlegniveau, tussen het Vlaamse en het lokale. Samen met de steden en gemeenten kunnen we zo de mobiliteit in een hele regio verbeteren en de knelpunten gericht aanpakken. Het concept voor deze aanpak is gegroeid uit het openbaar vervoer, maar de uitwerking zal over veel meer gaan. Het hele mobiliteitsconcept wordt herdacht.” 
 
Roger Kesteloot: “Het mobiliteitssysteem zal hiërarchisch gestructureerd worden in duidelijke lagen: het treinnet, het kernnet, het aanvullend net en het vervoer op maat. Er zal dus veel aandacht moeten gaan naar het verknopen van al die lagen. Niet alleen de fysieke realisatie ervan, maar ook hoe we de reizigers informeren. De verschillende modi zullen bovendien goed op elkaar moeten inspelen, zodat je efficiënt kan overstappen van bijvoorbeeld de bus op de deelfiets.”


Wat zijn de belangrijkste taken van de vervoerregio’s?

Tom Roelants: “De eerste opdracht is om een mobiliteitsvisie op vervoerregioniveau uit te tekenen. Daarin bepalen de deelnemers een mobiliteitsconcept voor de vervoerregio. Alle aspecten van mobiliteit komen erin aan bod, zoals fietsbeleid, openbaarvervoerbeleid, verkeersveiligheid, noem maar op. De mobiliteitsvisie moet in de tweede helft van 2019 afgerond zijn. Pas nadien wordt er een vervoersregioplan uitgewerkt.”