Pijnpunten BORNEM - toekomstig OPENBAAR VERVOER zijn bekend (Basisbereikbaarheid)

04-07-2021 09:04

Naast een te beperkte treinverbinding (slechts één trein /uur) wordt er NU stevig ingegegrepen in het busvervoer...een DRAMA voor de Bornemnaars...

Er is al helemaal geen sprake van een Modal Shift, door de mensen goede mobiliteitsalternatieven te bieden...en intussen SLIBT BORNEM HELEMAAL DICHT.

Wij vroegen het gemeentebestuur Bornem om deze situatie met de nodige ernst te bekijken, want zij zijn hiervoor mee verantwoordelijk, maar voorlopig weing reactie...

Afgeschafte buslijnen in Bornem
Volgende rechtstreekse busconnecties vanuit Bornem worden afgeschaft:
AFGESCHAFT: Rechtstreekse verbinding met Dendermonde: er wordt in de toekomst een tijdrovende overstap voorzien te Sint Amands, terwijl de huidige verbinding NU REEDS in een te krap tijdsvenster zit tussen station Dendermonde & station Bornem / station Puurs (Stelling DE LIJN: 65% haalt inderdaad momenteel de aansluitingen NIET in Klein-Brabant, weekends inbegrepen)  - aansluiting met de treinen in Klein-Brabant is dus NIET HAALBAAR, zeker niet in de nieuwe vervoersplannen.
 
AFGESCHAFT: Rechtstreeks verbinding met BOOM MARKT & industrie Bornem, Puurs (en Kalfort), Ruisbroek: Reden is dat er een 1/2-uurverbinding is vanuit Puurs met Boom-station.
Dit is onwezenlijk voor de Bornemnaar om volgende redenen: De deelgemeenten Mariakerke, Branst & Bornem-centrum verliezen hun rechtstreekse bestaande aansluiting naar Boom - Markt, waar alle busverbindingen beschikbaar zijn naar de Rupelstreek en Antwerpen.
Er worden slechts nog enkele functionele verbindingen voorzien per dag voor schoolgaande jeugd.
 
Conclusies:
* Alle Bornemnaars dienen nu met de auto naar het station van Bornem te rijden (connecties tussen bus en trein zijn in de praktijk niet haalbaar
* Zij dienen de trein te nemen tot Puurs, te wachten op een overstap naar de trein Boom - Essen.
* Zij betalen een duurder (trein)ticket en zijn langer onderweg.
* Zij komen aan in station BOOM, in een zeer verlaten omgeving waar slechts een beperkt busaanbod aanwezig is om de belangrijke halte BOOM MARKT te bereiken (aan Boom Markt vertrekken alle corresponderende busverbindingen - dat wordt dus moeilijker haalbaar).
* De tussenliggende industriezones zijn niet meer met de bus bereikbaar.
* De treinverbindingen tussen Puurs & Boom zijn op regelmatige basis onderbroken door frequente technische problemen aan de Rupelbrug; ook ligt deze brug (en spoorlijn) enkele keren per jaar bij hoog tij in het het water, waardoor telkens geen treinverkeer meer mogelijk is. Boom is dan nog nauwelijks bereikbaar met het openbaar vervoer in de nieuwe situatie.

NOOT:
 de verbinding Dendermonde - Sint Amands (mèt tijdrovende overstap) - Mariekerke - Branst - Bornem - Hingene (= nieuwe halte, maar haalt hierdoor ook de aansluitingen helemaal NIET aan station Puurs) - Puurs,  is een 'ZWEVENDE VERBINDING', die op geen enkele trein of andere bus perfect aansluit.
Willen we hier een gedragsverandering proberen te bewerkstelligen bij de Bornemse burgers èn een modal shift realiseren?
Daar kennen wij allemaal het antwoord op, denken wij.
Wie bedenkt zoiets...wellicht geen Openbaar Vervoer-gebruikers?

AFGESCHAFT: Functionele busverbinding naar Londerzeel (alle verbindingen vanuit Puurs naar Londerzeel vallen trouwens eveneens weg!)

AFGESCHAFT: Functionele busverbinding naar Temse, Tielrode & Sint-Niklaas (industrie)
Deze lijnen had men eerder moeten uitbouwen naar een aanvaardbare frequentie, maar ook hier heeft men onvoldoende onderzoek gedaan op basis van potentiële noden (geen verduidelijking bij berekening intrinsiek potentieel).