Onze bedenkingen met de (nieuwe?) Flexbus in Klein-Brabant...wij hebben toch een vrees over de efficiëntie om aan de noden te voldoen...

03-09-2019 09:21

VOLDOET DE NIEUWE FLEXBUS VOOR KLEIN-BRABANT?

De komst van de nieuwe Flexbus Klein-Brabant opent ook voor ons opportuniteiten om tot een beter openbaar vervoer te bekomen.Toch is er enige bezorgdheid rond deze FLEXBUS vanuit de bevolking, want de vrees bestaat dat dit een veredelde Belbus wordt, waarbij de onvolkomenheden van de oude Belbus overeind blijven.

In BORNEM werd de Bornembus zelfs ingelegd omdat de Belbus helemaal niet voldeed aan de noden van de mensen uit de DEELGEMEENTEN.

 

ProMobiel stuurde daarom een bezorgd schrijven aan de betrokken beleidsvoerders en gaat nu zelf de evaluatie van het nieuwe project opvolgen. Bedoeld als een constructieve aanzet om tot betere mobiliteit te komen voor elke burger in Klein-Brabant.

IEDEREEN die ervaring heeft met de nieuwe FLEXBUS (positief of negatief) wordt uitgenodigd om dit te laten weten op het speciale mailadres van ProMobiel: FlexbusKB@gmail.com

Wij hopen op veel reacties…

 

Zie hieronder de nota die wij aan de betrokken Beleidsvoerders stuurden met een aantal onvolkomenheden:

Wordt de FLEXBUS in Klein-Brabant een succes?

Alle pogingen om het vervoer in Klein-Brabant te optimaliseren zijn meegenomen.

Werkgroep “Haal De Lijn over de brug” en ProMobiel KBV juichen deze poging dan ook toe, maar hebben  toch reeds een aantal bedenkingen bij dit nieuwe verhaal, want op het eerste gezicht lijkt dit heel sterk op een ‘veredelde’ Belbus, terwijl onze burgerbewegingen in het verleden reeds herhaaldelijk de onvolkomenheden van de Belbus aangekaart hebben.

Wat zijn de mankementen van de huidige Belbus?

-          Inbellen naar de centrale is dikwijls een probleem

-          Verkeerde registratie

-          Belbus komt soms niet opdagen.

-          (Toevallige) bijkomende persoon aan Belbushalte, mag niet mee zonder registratie

-          Mensen komen op zwarte lijst, als zij niet tijdig kunnen inbellen bij ziekte of afwezigheid.

-          Belbus rijdt te ver en te lang rond, waardoor afspraken NIET gehaald worden (bv. ziekenhuis, dokter, enz…). Ook bestellen Belbus voor terugrit is dan niet eenvoudig.

-          Inkrimping van Belbusdienst op zondag bleek nefast voor de deelgemeenten, mensen geraken niet meer tijdig naar de kust of andere attractieve plaatsen. Men start op zondag pas om 10.00u (zodat men pas ten vroegste de trein kan nemen rond 11.00u) en sluit reeds af om 19.00u. Burgers kloegen dit aan via HLN.

-          De Belbus bedient NIET het ganse Klein-Brabant, de vraag is dus sterk om ook deelgemeente BREENDONK hierbij op te nemen, omdat daar belangrijke snelbuslijnen kunnen bereikt worden, zoals bv. buslijn 460 naar Brussel en Boom.

-          De Belbus stopt in de week ’s avonds te vroeg, waardoor geen aanvullend vervoer meer mogelijk is na 21.00u; terwijl de reguliere buslijn 252 ook haar laatste rit heeft rond 21.00u. Een probleem voor treinreizigers die pas NA 21u aankomen.

-          Nefaste buslijn 252 (enige die volledig Klein-Brabant bedient) maakt elke dag structurele vertragingen, waardoor de aansluitingen met de trein naar Mechelen gemist worden. Dat betekent een uur wachttijd. Belbus bleek hier moeilijk op te kunnen inspelen. Mensen blijven du smet de auto gaan. De huidige Bornembus kon dit probleem wel een stuk opvangen.

-          De vraag was er ook om de geriatie -  ziekenhuis in Willebroek bereikbaar te maken.

Suggesties FLEXBUS

Onze vraag voor de FLEXBUS is, dat deze flexibel zou zijn zoals de naam het zelf zegt.

Dat betekent voor onze burgers, dat deze FLEXBUS:

-           Rekening zou houden met de gestelde problematieken van de vroegere Belbus

-          De Flexbus hoofdzakelijk inspeelt op de deelgemeenten, vooral deze dewelke over geen of een onvolmaakte / niet-aansluitende busverbinding beschikken (zoals Breendonk, Oppuurs, Eikevliet, Branst, Wintam, Lippelo, Mariekerke, Hingene, maar vooral ook Sint Amands zelf).

-          De Flexbus inspeelt op bijzondere gemeentelijke evenementen ’s avonds.

-          De Flexbus ook vooral ’s avonds actief is, om de CC De Binder en CC Ter Dilft te bereiken.

-          De app en het inbellen gebruiksvriendelijk maken (APP = er nog steeds niet).

-          Positief: het inbellen tot ½ uur op voorhand, maar is dat organisatorisch haalbaar, voor een vlotte organisatie van de ritten?

Dus graag geen ‘veredelde’ Belbus die gekend was om zijn gebreken, maar een echte Flexbus, die op een flexibele manier inspeelt op de noden van onze burgers.

Wij danken U om met de gestelde suggesties rekening te houden.