Komt er een Waterbus op de Schelde tussen Temse / Bornem & Antwerpen

26-03-2017 10:40

ProMobiel KBV was te gast op een meeting rond dit verhaal...op 16 maart - gemeentehuis Zwijndrecht

Meer efficiënt Openbaar Vervoer, met Klimaatneutrale BE Catamarans en Multi Modale BE Busjes (aanvoer naar de steigers)

Een verhaal van duurzame / alternatieve mobiliteit over het water met Catamarans die op RESTSTROOM varen.

Welke Gemeentebesturen en Bedrijven aan De Schelde en Rupel, stellen zich kandidaat om basisbereikbaarheid en de opstap naar meer efficiënt Openbaar Vervoer, met Klimaatneutrale BE Catamarans en Multi Modale BE Busjes te introduceren?

 Historiek : Sedert 1999 werd het “Passagiersvervoer over de Schelde en Rupel” als verkeersalternatief , meermaals aan de Vlaamse ministers van Openbare werken en Mobiliteit voorgesteld, doch , ondanks het draagvlak van de gemeenten stroomopwaarts Schelde en Rupel, bleef dit tot op heden zonder gevolg.

1.Onder de noemer “HydraCat” schaarden vanaf 2007, de gemeenten Temse, Bornem, Schelle, Hemiksem, Kruibeke, Steendorp, Bazel, Zwijndrecht en het Schelde-Landschapspark , zich achter dit pendeltraject, om snelle en klokvaste bootverbindingen tussen Temse / Bornem en Antwerpen uit te testen.

Bij positieve exploitatiecijfers, zou Vlaanderen zelf de nieuwe generatie klimaatneutrale HydraCats bouwen.

In 2007 bood het HydraCat Consortium 5.384.960 zitjes op jaarbasis , met 5 snelle eco-catamarans, aan. Prijs van reisticket € 3 p.p. voor het Schelde Route Zuid traject ; Temse-Antwerpen .

2. Haven Antwerpen pikt het “Personenvervoer over de Schelde, met snelle catamarans weer op. Aansluitend op het initiatief en het beschikbare budget van de “Haven Antwerpen”, om midden 2017 “Personenvervoer over de Schelde” met testvaarten te introduceren, organiseerde de gemeente Zwijndrecht donderdag 16/03/ 2017 een 2° HydraCat Workshop.

Na de verwelkoming door de burgemeester Dhr Andre Vandevyver, werd het afstudeerwerk van Maxim Broos uit 2011 ( Artesis-UA) “Fast HydraCat”: Langsvaart op de Schelde door Gie Giebens toegelicht. “Eco-Mobiliteit”: Impact van hoog rendement elektrische aandrijfsystemen werd door Prof. dr. ir. Alex Van den Bossche (EELAB UGent) behandeld en als kanttekening werd de impact van Global Warming, met recente gegevens doorgelicht. Wim Debaene landschapsarchitect bij Stramien, stelde de Havenland Studie voor m.a.w. de riviervaart als smaakmaker van dagrecreatie, landelijk en stedelijk toerisme.

3. Uitdagingen en aanbevelingen in een notedop. Tijdens de rondvraag werd een beknopte inventaris van de uitdagingen en aanbevelingen n.a.v. het OOSTERWEEL akkoord opgelijst. Volgende topics kwamen naar voor:

 · Er is unanieme overeenstemming, dat de bereikbaarheid en mobiliteit in de regio, door het initiatief van de Haven Antwerpen,nl. “Passagiersvervoer over de Schelde” een veelbelovende alternatief vormt

· Een vlot, klokvast en klimaatneutraal Noord-Zuid Scheldetraject met BE-Catamarans vormt een uitgelezen testcase.

· Het terugdringen van de milieuvervuiling door koppeling van ECO-vaartuigen, Hernieuwbare Energieopslag en Reststroom dient in de gunningcriteria te worden opgenomen.

Een Batterij Elektrische stads Bus (BE Bus) is 77% energie efficiënter dan een klassieke 12m (stads)Dieselbus BE Bus = 1.2kWh/km Dieselbus = 5.2kWh/km

 

Het benutten van Overcapaciteit van (Groen) Stroom , RESTSTROOM, resulteert in 0,8kWh/km prijs voor een BE Bus (resultaat BE bus Veldtesten in het raam van het NSR.eu e-Mobility Gent en Ommeland 2012) BE Bus = 27,1t CO2/jaar minder uitstoot 2550m² PV paneel produceert voldoende stroom voor 1 BE Bus/jaar ( dag/shift)