Is de optimalisatie aan de spoorbrug (Nijverheidsbrug) te RUISBROEK wel voldoende?

11-08-2019 12:02

Nijverheidsbrug (SPOORBRUG) in RUISBROEK eindelijk geoptimaliseerd voor het treinverkeer?

AFWACHTEN....

 
INFRABEL stelt:
 
Alle systemen om de brug te bedienen zijn verdubbeld zodat er altijd een back-up systeem is om over te nemen in geval van een storing.
Eigenlijk zou je kunnen stellen dat er dus 2 bruggen zijn.
 
De Nijverheidsbrug in Ruisbroek is een beweegbare brug die zo’n 5.000 keer per jaar opengaat om schepen op het Zeekanaal te laten passeren. Deze bruggen zijn storingsgevoeliger dan hun statische collega’s. Maar nu ze gemoderniseerd is door De Vlaamse Waterweg en Infrabel, zal realistisch geschat, het aantal storingen met zo’n 50% dalen.
 
 
Stelling / standpunt PROMOBIEL:
 
- Dat het aantal defecten slechts met 50% zou dalen, is voor ons nog veel te weinig. Rekening houdend met de huidige belabberde toestand van het treinverkeer.
- In het voorjaar kan er bij HOOG WATER nog altijd sprake van zijn, dat de spoorlijn onder water komt...dat kan men nu toch nog moeilijk aanvaarden in deze eeuw?
 
 
ProMobiel wenst naar de toekomst toe VASTE spoorbruggen die voldoende hoog zijn voor het treinverkeer, zowel op spoorlijn 52 (Puurs - Antwerpen), als op spoorlijn 54 (Sint-Niklaas - Mechelen) aan het kanaal te Willebroek.