De geschiedenis van spoorlijn 52: Puurs - Dendermonde - Komt er een heropening?

15-05-2018 18:28

Totale lengte

37,5 km

Spoorwijdte

normaalspoor 1435 mm

Aangelegd door

Belgische Staat

Geopend       Dendermonde - Puurs: 22 juli 1880
Puurs - Boom: 8 augustus 1881
Boom - Hoboken: 20 juli 1879
Hoboken - Antwerpen Zuid: 1 mei 1894

Huidige status

Dendermonde - Puurs: toeristische exploitatie
Puurs - Antwerpen Zuid: in gebruik

Geëlektrificeerd

Puurs - Boom: 1998
Boom - Antwerpen Zuid: 1980

   

In 1993 had de spoorlijn Libramont – Bastogne 235 reizigers en werd er overwogen om terug een trein te laten rijden aangezien een bus 40 minuten nodig had en een trein 18 minuten

In 1983 had de spoorlijn 52 tussen Dendermonde en Puurs meer dan 800 reizigers en is een busrit op dit moment in het beste geval 55 minuten op papier dit wordt enkel in het weekend gehaald en in de week (files) wordt de treinverbinding in puurs steeds gemist een treinrit duurde in 1979 laatste treinrit slechts 18 minuten .

26/01/2000 : Jozef van Eetvelt (CVP) , Jan Mortelmans (Vlaams Belang) , vragen tot de heropening van de lijn 52 Dendermonde – Puurs aan minister mobiliteit Durant (Agalev)

20/07/2001 Studie gedaan door minister Durant

In 2001 : Onafhankelijke studie buro in uitvoering van artikel 9 Bis rond een haalbaarheidsstudie over de lijn 52 bevoegd Minister Bert Anciaux (Spirit) (Niks meer van gehoord)

24/03/2004 Vraag van Hilde Dierickx (VLD) aan de minister van mobiliteit(Johan Van De Lanotte ) SPA treinverbinding Puurs – Dendermonde – Aalst terug heropenen wegens mobiliteitsproblemen rond Dendermonde(artikel N° 1885 )

19/01/2006  Hypocriete vervoerspleidooien waaronder weer de heropening van de lijn 52 minister Bruno Tuybens (Spa)

2008 : Studie door Grontmij en 2011 Ku Leuven positief zelfs een Lightrail minister (Yves Leterme)CD&V en Etienne Schouppe CD&V

 

21/02/2013 Hilde Crevits vlaams minister mobiliteit en vlaamse spoor strategie de prioriteiten missing Links voor personen vervoer hierbij weerom Puurs – Dendermonde lijn 52 en spoorlijn 54 investeringsplan 2013 – 2025

2015 Terug heropenen van de spoorlijn Dendermonde – Puurs  haalbaarheidsstudie door de 4 gemeenten Dendermonde/Buggenhout/Sint-Amands/Puurs

Mijn vraag is na meer dan 30 jaar wat is nu het standpunt van deze politiekers doen zij beter ???   

2017 :                Na enkele jaren van beloftes over haalbaarheidsstudie vanuit de 4 gemeenten zie 2015 waarin DE STAD DENDERMONDE hierin de voortrekker zou zijn omdat ze de grootste is van deze 4 zijn we met Promobiel terug ons licht gaan opsteken over de stand van zaken.

We waren totaal verrast over het antwoord dat we daar kregen er  IS HIERVOOR NOG NIKS GEDAAN en geeft me als antwoord dat dit mee wordt bekeken in het totaal project over de reconversie van de “oude Briel” waarmee de provincie Oost Vlaanderen bezig is.

Dan heb ik daar met de betrokkenen contact gehad maar deze spoorlijn is voor hun helemaal niet opgenomen er is enkel gekeken om eventueel goederenvervoer voor overslag van Boot naar Trein maar daar is niet mogelijk wegens te weinig plaats voor overslag en ook het spoorgedeelte is maar enkelsporig.

We zullen opnieuw de betrokken gemeenten moeten confronteren met de gedane beloftes in 2015 zoals Light Rail en haalbaarheid studies. Zeker nu de 2018 weer een verkiezingsjaar is moeten we hierop de druk verhogen.

De 11 Vlaamse spoorprioriteiten daarin staat het gedeelte Puurs – Dendermonde ook op de verlanglijst maar verder hoor je daar niks van.

 
 
Vandaag heeft onze medewerker FLOR van Infrabel telefonisch bericht ontvangen nadat hij gisteren een mail had gestuurd.
 
Hieruit blijkt dat er op dit moment nog NIKS  in de planning staat voor 2018 en 2019 in verband met de Vlaamse Spoorprioriteit van spoorlijn 52 Puurs - Dendermonde 
 
Waarschijnlijk is het dus weerom een loze verkiezingsbelofte.
Het openbaar vervoer hier in regio te optimaliseren is blijkbaar geen prioriteit...na de verkiezingen zal er hierover vooral niets meer te horen zijn...vermoeden we.