Groen licht voor sneltram A12 (Willebroek - Brussel)

17-03-2021 09:14

Bron: Brabantnet - Groen licht voor sneltram A12 (Willebroek - Brussel)

Belangrijke stap voor modal shift in de Rand 

De Lijn werkt al een tijdje aan het Brabantnet rond Brussel. Concreet gaat het om drie nieuwe lijnen die een belangrijke stap voorwaarts zijn voor de combimodaliteit in de Vlaamse Rand. De Ringtrambus verbindt ondertussen Brussels Airport, Vilvoorde en UZ Brussel. 

Er wordt ook gewerkt aan meerdere vrije busbanen. De studie voor de Luchthaventram tussen Brussel-Noord en Brussels Airport loopt, en deze week zijn de bezwaren tegen het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan van de sneltram A12 Willebroek - Brussel-Noord van de baan. Het ziet er goed uit voor het hoogwaardig openbaar vervoer in de Vlaamse Rand.
Twee bezwaren tegen sneltram A12 van de baan


In 2018 werd een nieuw Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan vastgesteld door de Vlaamse Regering waarin de infrastructuur voor het sneltramtraject langs de A12 werd opgenomen. Twee partijen startten een procedure bij de Raad van State om dit GRUP te laten vernietigen. Eén van de partijen was een lokaal bedrijf. De Raad van State wees hun eis eind 2020 af. Het andere bezwaar, van een particulier, is recent ingetrokken.


Tijd, kwaliteit en mobiliteit
Tijd is enorm belangrijk, daarom moet openbaar vervoer snel en betrouwbaar zijn. Dankzij de sneltram A12 zal een verplaatsing met het openbaar vervoer van en naar Brussel maar half zo lang duren als vandaag. En met een betere kwaliteit van het openbaar vervoer zullen ook autogebruikers overtuigd raken om niet langer deel uit te maken van de files in de Vlaamse Rand. Hierdoor zal de levenskwaliteit in de regio erop vooruitgaan. Bovendien wordt samen met de sneltram ook de fietssnelweg tussen Brussel en Willebroek gerealiseerd, zodat de mobiliteit in de regio binnenkort een stuk duurzamer en gezonder zal zijn.


Volgende stap: goedkeuring projectnota
Voor het aanleggen van de infrastructuur voor de sneltram A12 moeten nog enkele procedurele stappen worden ondernomen. De startnota is al goedgekeurd in het voorjaar van 2020. De goedkeuring van de projectnota is voorzien voor dit najaar. Ondertussen worden ook de tramhalteomgevingen uitgewerkt. Het doel is om in 2022 de vergunningen aan te vragen en te verkrijgen, zodat in 2023 met de aanleg van de sneltram kan worden gestart.


Meer info op www.brabantnet.be.