PROEFPROJECT: Flexbus Klein-Brabant - Voldoet deze aan de verwachtingen? Helaas...

21-10-2019 11:03

Het verhaal van de Flexbus blijkt heel wat onvolkomenheden te hebben...., zo melden ons tal van gebruikers

We maakten daarom onze eerste vaststellingen over aan de 2 verantwoordelijke gemeentebesturen (BORNEM & PUURS - SINT AMANDS), maar deze gaven nog geen enkele reactie op onze nota.

Wij blijven ervan uitgaan de gebruiker gehoord wordt bij de gemeentebesturen, want alleen zij zijn verantwoordelijk voor dit project dat kadert in het nationaal project 'Basisbereikbaarheid'. Dit proefproject moet dus degelijk uitgewerkt worden, omdat het daarna nationaal uitgerold wordt.

Welke reacties van gebruikers kregen wij intussen binnen?

- Men geraakt zeer moeilijk de Belcentrale binnen: men wordt minutenlang op een 'wachtmuziekje' gezet (te hoge telefoonkost voor sommige mensen).
 
- Registratieprobleem om te mogen meerijden is niet zo soepel
 
- Belcentrale staat te vèr af van de betrokken regio, zou dus dichter bij de regio KLEIN-BRABANT moeten staan en niet vanuit Leuven of Antwerpen opereren; deze mensen kennen de regio niet, wat leidt tot tijdverlies aan de telefoon; het is onvoorstelbaar dat men bv. 'Kalfort' dient te spellen aan de telefoon.
 
- Flexbus kan TOT ONZE VERBAZING in de namiddag niet meer besteld worden voor een rit later op de dag (meerdere getuigenissen), mensen geraken dus niet meer thuis met dit 'vervoer op maat'.
Hiervan zijn er meerdere getuigenissen.
Zeer recent nog kon er geen Belbus meer besteld worden vanuit 'Ruisbroek' om 15.30u voor dezelfde avond.
 
- Deelgemeente Breendonk is niet betrokken...toch onvoorstelbaar? Daar is immers connectie mogelijk met de snelbussen naar Brussel & Boom.
Dit zou recht gezet worden, maar is dit wel zeker?
 
- Dit systeem dient breder te functioneren 'in de zomer' OP ZONDAG voor deelgemeenten zonder OV, d.w.z. één uur vroeger starten (vanaf 9.00u) en 2 uur later stoppen (tot 21u). Wie kan er bv. vanuit één van de deelgemeenten naar de kust vertrekken, als je weet dat je via de Flexbus pas de eerste trein kan nemen om 11.00u en dus aankomt in Oostende om 13.00u - om tijdig terug te geraken in Klein-Brabant dient men reeds om 16.00u in Oostende te vertrekken (verblijf aan de kust: max. 3 uren)
 
- Met veel bravoure werd een APP aangekondigd om de Flexbus te reserveren. Deze app werd nog steeds niet beschikbaar gesteld en de proefperiode is bijna halfweg. 
 
- De Flexbus tot een half uur op voorhand bestellen blijkt niet ernstig, het is duidelijk nauwelijks haalbaar en lijkt eerder een incorrect element in de communicatie.
 
- Reserveren via de website is op het eerste gezicht niet eenvoudig, daar staat bv. dat je een COVER ID nodig hebt ( ' Je cover ID kan je terugvinden bij jouw laatste mail.) ; niemand weet echter wat dit is en vooral niet als je nog nooit via mail in contact geweest bent met De Lijn.
Dit blijkt nu een registratienummer te zijn dat je enkele na een lang gesprek telefonisch kan bekomen.
 
- De LAB-school in Sint Amands heeft meer nood aan deze Flexbus, omdat het reguliere busaanbod onvoldoende is of inefficiënt. Ook hier blijkt de Flexbus ONBETROUWBAAR
 
- Over de chauffeurs zelf zijn er geen klachten bekend, zij zijn gedienstig naar de gebruiker toe.
 
 
 

Conclusies:

- De toegang tot de Belcentrale is dramatisch, om een Flexbus te bestellen...zeer lange wachttijd is voor de gebruikers een te hoge telefoonkost en men kent op de BELCENTRALE de locaties van vertrek & aankomst onvoldoende.
 
- Het is duidelijk dat er moet gestreefd worden naar een veel hoger potentieel aan Flexbussen om aan de vraag van gans Klein-Brabant te voldoen. Vooral voor de deelgemeenten zonder regulier openbaar vervoer zijn de noden zeer hoog.
 
- In Bornem rekende men liever op de reguliere 'Bornembus' die nu door het gemeentebestuur afgeschaft is, omdat de Flexbus in de plaats kwam

 

Heeft U positieve of negatieve ervaringen met de Flexbus Klein-Brabant?

Heeft U suggesties om het systeem te optimaliseren?

Laat het ons weten op mailadres: FlexbusKB@gmail.com

Wij nemen het mee naar de beleidsvoerders...bij de evaluatie.