DRINGENDE MEDEDELING: Wat is er aan de hand in Hingene - Wintam - Eikevliet?
Burger- en mobiliteitsbeweging ProMobiel Klein-Brabant / Vaartland is steeds bezorgd geweest over de enorme toename van het verkeer (inzonderheid meer en meer vrachtwagens), in het kader van verkeersveiligheid en vooral ook leefbaarheid van onze REGIO Het aantal sluipwegen in onze regio is nu reeds het gevolg van een overbelaste N16!! Om die reden willen wij graag uw aandacht vestigen op actiegroep 'Hou Hingene mobiel & leefbaar'
|
HOU HINGENE MOBIEL EN LEEFBAAR !
Hingene en Wintam / Eikevliet staan voor de zoveelste uitdaging: het VRD dossier is terug van (nooit) weggeweest.
Waarover gaat dit ?
VRD dient voor de derde maal een aanvraag tot omgevingsvergunning in voor de realisatie van een transportbedrijf aan de Rijksweg net naast het C. Van Kerckhovenstraat kruispunt, met voor 18.894m² magazijnen en parking voor min 60 personen- en 69 vrachtwagens bovenop de vrachtwagens die nog gestald blijven in de Woestijnstraat, met minimaal 560 extra auto equivalent bewegingen aan het N-16 - C. Van Kerckhovenstraat kruispunt, en in-en afritten voor al deze vrachtwagens o.a. via de C. Van Kerckhovenstraat zelf !
Wat is het probleem?
Deze plannen staan lijnrecht tegen over:
1) Uw mobiliteit en veiligheid! Het kruispunt staat vandaag al op de lijst van het Agentschap Wegen en Verkeer als zwart kruispunt, enige in Bornem. Zowel voor fietsers als voetgangers, in het bijzonder de jeugd, maakt al dit extra vrachtverkeer het kruispunt en de C. Van Kerckhovenstraat nog gevaarlijker. De configuratie van het kruispunt (ook aan de overkant) is officieel zowieso al problematisch voor een efficiënte ontsluiting. Voor het autoverkeer in en uit Hingene zullen de wachtrijen en -tijden voor de lichten nog langer worden, met extra sluipverkeer door de dorpskernen van Hingene, Wintam en Eikevliet.
2) Een kwalitatieve toegang tot de dorpen Hingene, Wintam en Eikevliet! Destijds werd aan de firma Gondrand verboden om hun vrachtwagens via de C. Van Kerckhovenstraat in en uit te laten rijden. Draaien we met VRD de klok enkele decennia terug? Waarom mag VRD meer dan Gondrand ? Moeten leefbaarheid en kwaliteit van de openbare ruimte en dorpen wijken voor slecht ingeplande bedrijven? De ingang tot het als ‘mooiste dorp van Vlaanderen’ benoemde Hingene wordt steeds meer een vreemde zone. Hingene, Wintam en Eikevliet mogen niet verworden tot afgesneden restdorpen.
3) Het bestuursakkoord én de meerjarenplanning van het Bornemse bestuur! Het klinkt hoopgevend dat het huidige bestuur “het landelijk DNA van onze dorpskernen” wil vrijwaren en tegelijk de nodige ruimte wil creëren om te ondernemen, in het bijzonder voor KMO’s” en “het rustgevend karakter van onze gemeente versterken, vandaag en voor de toekomstige generaties”. Deze heel grote nieuwe vestiging van VRD is hier moeilijk mee te verzoenen. In tijden met een noodzaak tot duurzaamheid en doordachte mobiliteit, zijn er betere alternatieven dan het zoveelste logistiek magazijn naast de reeds volledig verzadigde N16. Grotere files zullen het gevolg zijn; we staan binnenkort heel de dag in de file op de N16.
Ondernemen, zeker, maar niet ten koste van onze dorpen. Tijd dat de bekommernissen van Hingene, Wintam en Eikevliet ter harte worden genomen, en de leefbaarheid en mobiliteit op lange termijn verzekerd wordt. Bij deze een warme oproep aan het gemeentebestuur om het nodige en juiste te doen. Ben je ook begaan met de mobiliteit, de leefbaarheid en het landelijk karakter van ons dorp ? Hang dan deze flyer zichtbaar voor je raam. Petitie en bezwaarschrift volgen. Dien gerust ook zelf reeds een bezwaarschrift in bij de gemeente; het dossier is in te kijken op het gemeentehuis.
Tekst bewaarschrift voor de gemeente: zie verder (onderaan)...je kan dit overnemen (copy / paste); je kan ook het bezwaarschift online downloaden via deze link:
|
IEDEREEN IS OOK UITGENODIGD OP DE INFOVERGADERING ROND DEZE SITUATIE:
Voorbeeldtekst - bezwaarschrift:
Aan : College van burgemeester en schepenen Bornem Hingenesteenweg 13 2880 Bornem
Betreft : Aanvraag Omgevingsvergunning Pelsys NV aangaande logistiek complex (magazijnen en kantoren) te Rijksweg 22-24, 28, Bornem
Beste College,
Bij deze dien ik, ondergetekende, bezwaar in tegen de aanvraag tot omgevingsvergunning door Pelsys NV, gevestigd te Temse, m.b.t. de bouw en exploitatie van magazijnen en kantoren gelegen te Rijksweg 22-24 en 28 te Bornem.
Deze aanvraag schendt op veel gebieden de goede ruimtelijke ordening cf. artikel 4.3.1. §1, d) en §2, 1° VCRO, waarbij volgende elementen integraal worden geacht deel uit te maken van een goede ruimtelijke ordening : mobiliteitsimpact, schaal, ruimtegebruik, visueel-vormelijke aspecten, hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid. Deze elementen dienen beoordeeld te worden in functie van alle behoeften van alle maatschappelijke activiteiten, o.a. ruimtelijke draagkracht, en esthetische en sociale gevolgen, waarbij ruimtelijke kwaliteit vooropstaat.
De aanvraag is in grote mate tegenstijdig met al deze principes en criteria, en schendt flagrant de goede ruimtelijke ordening :
De configuratie en ontsluitingscapaciteit van dit kruispunt, waarlangs Hingene en Wintam grotendeels ontsluiten, is nu al problematisch. Daar komt nu een groot aantal vrachtwagen bewegingen bij, met een duplicatie van een aantal daarvan over beide kruispunten. Vrachtwagens die naar de nieuwe site willen oprijden via ventweg en C. Van Kerckhovenstraat zullen achtergaand verkeer en uitgaand verkeer vanuit Hingene op de C. Van Kerckhovenstraat blokkeren. Vrachtwagens die via de ventweg, op welgeteld [50] meter van de verkeerslichten, willen wegrijden kunnen niet afdraaien zonder beide rijvakken in te nemen en/of beide voorsoorteer stroken aan het kruispunt in te nemen. Om dan nog te zwijgen dat vrachtwagens die via het C. Van Kerckhovenstraat kruispunt willen afdraaien op de N16 in dezelfde richting als vrachtwagens aan de andere kant van het kruispunt (vanuit het industriegebied, op zich al heel moeilijk is zonder het verkeer Klein Mechelen te blokkeren, en Klein Mechelen) elkaar hinderen, en dus eigenlijk heel het kruispunt zullen blokkeren. File gegarandeerd op de C. Van Kerckhovenstraat, ventweg en Klein Mechelen aan de andere kant, en N16. Het N16 verkeer is al heel sterk toegenomen, de blokkering en file op het kruispunt zullen dit alleen nog maar erger maken.
Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) classificeert dit kruispunt nu al als een zwart kruispunt, met een score van deze gelijk aan 5 dodelijke slachtoffers, en met categorie E (op één na slechtste). De mobiliteitsstudie wijst uit dat door het nieuwe logistiek complex dit nog erger wordt, tot de slechtste classificatie denkbaar. Deze classificatie houdt volgens AWV regelmatige onderbrekingen, moeilijk of niet in te schatten reistijd en filevorming. Gegarandeerde (extra) filevorming dus.
Onvermijdelijke verdere congestie van het C. Van Kerckhovenstraat kruispunt betekent (extra) sluipverkeer via (i) Eikevliet, dat al heel sterk te lijden heeft onder sluipverkeer en dit nu al niet aankan, en (ii) het centrum van Hingene en de F. Van Haelenstraat, die daarop niet zijn voorzien en tot heel onveilige situaties, ook aan de Huveneer basisschool zal leiden. Gewoon onverantwoord !
Het stoot ook voor de borst dat, na eerdere weigeringen door het gemeentebestuur en de provinciale Deputatie wat betreft een op- en uitrit via de C. Van Kerckhovenstraat, VRD dit nu toch weer durft aanvragen. Omwille van de mobiliteit mogen vrachtwagens van Gondrand al meer dan 20 jaar niet via de C. Van Kerckhovenstraat ontsluiten. Waarom zou dit nu plots wel kunnen voor een ander bedrijf, wetende dat het verkeer op de N16 en het kruispunt sindsdien alleen maar exponentieel is toegenomen ? Is dit een tactisch spelletje om dit in onderhandeling te laten vallen en dan toch de vergunning te krijgen met ontsluiting enkel via de ventweg, evenzeer problematisch
Dit bedrijf en zijn vrachtwagenbewegingen zullen Hingene, Wintam en Eikevliet doen verworden tot restdorpen met een slechte mobiliteit en ontsluiting. Dit is onaanvaardbaar; uw coalitieakkoord voorziet in een bescherming en versterking van het landelijk karakter van de deelgemeenten !
Het toepasselijk BPA (Landelijk gebied Industriezone goedgekeurd op 29/08/2000) schrijft voor dat bedrijven rechtstreeks moeten aansluiten op de N16. Een in- en uitrit via de C. Van Kerckhovenstraat voldoet hier duidelijk niet aan. Ook slim om de ventweg officieel Rijksweg te noemen, maar dat doet niets af aan het gegeven dat de ventweg niet rechtstreeks ontsluit op de N16, maar uitkomt op de C. Van Kerckhovenstraat. En dus niet rechtstreeks ontsluit op de N16.
Ook de aangevraagde 14 meter hoogte over een lengte van meer dan 200m van dit bijna 19.000 m2 complex betekent een enorme hoge grijze / zwarte muur aan één van de toegangspoorten tot Hingene, hoger dan de toegelaten 12 meter en ook indachtig de schaalgrootte van het ganse complex een meer dan een beperkte afwijking.
____________________________ Naam en adres : Datum :
|