De nieuwe vervoersplannen (Openbaar Vervoer) onder de loep...

14-11-2022 10:49

Impact op Klein-Brabant / Vaartland

De mobiliteitsbeweging 'Haal DE LIJN over de Brug' heeft op 07/11/22 aan de Vervoerregio WAASLAND haar gegronde bemerkingen overgemaakt over hun nieuwe vervoersplan.
Het is NU duidelijk dat het station TEMSE als regionale draaischijf (regionaal hoppinpunt) NIET kan functioneren en dat is duidelijk een 'zwart punt' in het nieuwe vervoersplan.
De regionale buslijnen kunnen daar immers niet koppelen met de trein, waardoor pendelaars uit Kruibeke, Steendorp, Burcht, Bornem, Puurs en Willebroek NIET kunnen OVERSTAPPEN van trein naar bus en omgekeerd.
Daarenboven wordt onze vraag tot een noodzakelijke 1/2-uur-treinverbinding op spoorlijn 54 wel ingekleurd als dusdanig, maar blijkt dit helemaal NIET TE KLOPPEN.
Reden: NMBS / Infrabel achten dit technisch onmogelijk en bovendien staat de Vlaamse Waterweg niet toe dat er ter hoogte van de spoorbrug Willeboek een trein passeert om het 1/2 uur.
De vervoerregio Waasland is hier nu van op de hoogte gebracht en wij verzochten hen om een gedegen oplossing voor de duizenden pendelaars over de Scheldebrug tussen Waasland en Klein-Brabant / Vaartland.
 
Het mobiliteitsbelang van de ganse regio staat immers op het spel.
Wij wachten nu op het antwoord.
 
PS: Op 22/11 zal de werkgroep 'Haal DE LIJN over de Brug' samen met Verkeersplatform ProMobiel ook participeren aan een bijeenkomst met de Vervoerregio MECHELEN, waar dezelfde problematiek zal aangehaald worden..., maar dan voorral met de focus op Klein-Brabant & Willebroek.